Blog - Ervaringen - Afvallen
Wendy: 'In 2 weken 2,8 kilo afgevallen!'
Wendy
Door gastblogger Wendy in Ervaringen - Afvallen 2017-11-14
 

Afvallen en vervolgens goed op gewicht blijven. Dat is wat Wendy graag wil. Ze schreef zich een tijdje geleden in voor de pilot 'Afvallen met DNA'. In haar blog vertelt ze hoe ze 12 weken durende pilot tot nu toe ervaart.

Frustratie

Sinds een kleine maand doe ik mee aan de pilot afvallen op basis van je DNA. Al mijn hele leven tob ik met overgewicht en ik heb ook al van alles geprobeerd op het gebied van afvallen, maar helaas vind ik lekker eten en snoepen ook gewoon heel lekker. De afgelopen jaren heb ik dan ook heel veel verschillende dingen geprobeerd; van Sonja Bakker, Dr Frank tot Weight Wachters en 'gewoon' een diëtist. Dit werkte vrijwel allemaal even, maar zeker na mijn laatste zwangerschap wil het niet meer lukken om (blijvend) af te vallen. Gezien mijn frustratie hierover, vertelde een diëtiste mij over deze pilot. En in het kader van niet geschoten, is altijd mis (en ik ben echt nog niet klaar om mij nu al neer te leggen bij mijn huidige gewicht), besloot ik Afvallen met DNA een kans te geven.

Eten waar ik van houd

Als eerste moest ik speeksel verzamelen. Na ongeveer anderhalve week had ik een intake bij Marit (diëtiste) en Jasper (personal trainer). Uit mijn DNA-analyse bleek dat ik een verlaagde opname voor calcium en foliumzuur had. Het advies was dan ook om foliumzuur en vitamine D bij te slikken. Daarnaast bleek dat ik met mijn DNA een verhoogde kans op een hoge bloeddruk had, dus ik moest vooral oppassen met zout. Nu at ik al altijd redelijk zout-arm, dus dat viel mee. Qua voedingsavies kwam ik uit op de verhouding 45% koolhydraten, 30% vetten en 25% eiwitten. Oftewel: ik moest meer koolhydraten en vetten eten dan dat ik gewend was en minder eiwitten. Tegelijkertijd ook wel fijn, want ik houd juist van koolhydraten en vetten.
Het aantal calorieën moest in ieder geval tussen ongeveer de 1500 en 1700 liggen. Dat was minder dan wat ik normaal at, omdat ik eerder in mijn voedingspatroon rekening hield met de hoeveelheid en intensiteit die ik sportte. Helaas dus voor het sporten even geen extra’s meer voor mij.

Positieve invloed sporten

Uit de verdere analyse van mijn DNA bleek dat ik een verhoogde kans op overgewicht had. Aan de ene kant fijn om te weten dat het dus niet volledig aan mij lag, maar aan de andere kant ook jammer, want dat betekent dat afvallen voor mij dus altijd extra moeilijk zal zijn. Wel was het zo dat sporten bij mij een extra grote toevoeging op afvallen had. Daarnaast bleek ik weinig kans op (pees)blessures te hebben, maar was er wel een vergrote kans op rugklachten. 

Nieuw trainingsschema

Qua sport bleek ik geen uitgesproken krachtsporter of duursporter te zijn. Voorheen bestond mijn sportschema uit 3-4 x per week sportschool, wat ik afwisselde met funxtionlessen, bodypump, BBB en krachttraining. Op zich was dit volgens personal trainer Jasper prima, maar eigenlijk was het net iets te vaak achter elkaar en kon mijn lichaam niet voldoende herstellen. Ook waren het wat teveel verschillende trainingen, terwijl herhaling juist voor opbouw zorgt. Mijn nieuwe trainingsschema werd dan ook wat langer, met een afwisseling van cardio (2x per week 50 minuten loopband/crosstrainer) en kracht + high intensity (2x per week funxtion en 20 minuten krachttraining).

Macronutriënten in balans

De dag na de intake vertrok ik voor een lang weekend naar Lissabon. Daar heb ik nog even alles gegeten en gedronken wat eigenlijk niet meer mocht, om daarna vol goede moed te beginnen. Het invullen van mijn eetschema deed ik in de app MyFitnessPal. Deze gebruikte ik al vaker, dus op zich was dat niks nieuws. En door me redelijk aan het voedingsschema van Marit te houden, lukte het me de eerste twee weken heel goed om de verhouding macronutriënten in balans te krijgen. Helaas bleef het hongergevoel ’s avonds wel lang aanhouden. Ik verwachtte hier na een weekje aan gewend te zijn, maar na twee weken had ik ’s avonds regelmatig echt enorme honger. 

Mooi resultaat

Na tweeënhalve week had ik de eerste terugkoppeling. Het sporten was me goed bevallen. Cardio is niet echt mijn grootste hobby, maar met muziek op zijn die 50 minuten zo voorbij. En funxtion gecombineerd met extra kracht is ook goed vol te houden. Het was vooral de regelmaat in mijn trainingen die ik fijn vond. Ik hoefde me nooit te bedenken: 'wat zal ik vandaag gaan doen?'.
Diëtiste Marit vertelde me dat er 2,8 kilo af was in twee weken tijd! Ook mijn vetpercentage was minder geworden en mijn spiermassa meer. 

Benieuwd naar het vervolg

Een positieve start dus, maar uit ervaring van de laatste jaren weet ik dat alle nieuwe dingen bij mij de eerste week/weken goed werken en dat het daarna helaas weer stagneert. Ik ben dus nog even sceptisch of het door blijft zetten. Ondanks het super mooie resultaat, merk ik dat ik stiekem namelijk al verlang naar wat meer te snoepen of te snacken. Een beloning omdat het zo goed gaat, mag bijvoorbeeld wel, toch? Tel daarbij de stress op van het kopen van een nieuw huis en de opluchting (en dus vieren) dat het gelukt is, en dat levert toch weer een paar snaaimomenten te veel op. Ik ben dus benieuwd hoe het verder gaat! 

Benieuwd naar Wendy's tweede blog? Lees hem hier.

 
Afvallen
  • Succesvol gewicht verliezen
  • Voedingsadvies op basis van je DNA
  • Doelgericht bewegen
  • Mindset tips: zo houd je het vol!
199, -
Afvallen met DNA.

Ontvang een advies over wat je het beste kunt eten om af te vallen en wat voor soort sport het meest aansluit bij jouw genetisch profiel.