Terug naar het overzicht
Blog - Ervaringen - Afvallen
Emma: 'Geen salade geitenkaas meer voor mij'
Emma
Door gastblogger Emma in Ervaringen - Afvallen 2017-10-03
 

Emma uit Oosterbeek deed mee aan een pilot Afvallen op basis van je DNA. Speciaal voor DNAisyou schreef ze hier een leuke, eerlijke blog over...

DNA, MyFitnessPal en ik

Sinds een maand doe ik mee aan de pilot Afvallen op basis van je DNA. Niet zozeer omdat ik nodig moet afvallen (al is een paar kilo eraf altijd mooi meegenomen, zeker met het oog op de calorierijke decembermaand….), maar uit nieuwsgierigheid. Nieuwsgierig zijn zit in mijn DNA, dit heb ik niet laten meten, maar dat weet ik gewoon. Om te kunnen deelnemen moest ik eerst een speekselkit voltuffen. Dat is niet zo makkelijk als dat het lijkt, want je speeksel moet schoon zijn en daardoor mag je van te voren even niets eten, drinken of kauwen. Ik deed het dus vlak na het opstaan en was bijna tien minuten bezig met zeveren en kwijlen, ondertussen aan citroenen denkend en mijn wangen masserend, zoals geadviseerd.

De intake

Een aantal dagen later zat ik in Maarssen voor de intakegesprekken. Eerst met Marit, de diëtiste. Op basis van de analyse van mijn DNA kreeg ik het voedingsadvies om mijn eten te laten bestaan uit 50% koolhydraten, 30% vetten en 20% eiwit. Daarnaast bleek ik een lage opname te hebben van foliumzuur en zorgde het eten van zout bij mijn genotype voor een hoog risico op een hoge bloeddruk. Dat laatste vond ik wel bijzonder, omdat mijn bloeddruk al mijn hele leven eerder te laag dan te hoog is. Maar misschien eet ik van nature wel weinig zout, ik voeg het in ieder geval zelden toe aan mijn eten, behalve op een ei en frites. (Alhoewel ik noten graag gezouten eet en ook niet vies ben van chips.)
Ik kreeg een voorbeeld van een dagmenu mee dat past bij mijn macronutriëntenverhouding (oftewel: mijn verhouding van koolhydraten, vetten en eiwitten) en de richtlijn om 1600 tot 1800 calorieën per dag te eten. Om dit een beetje in de gaten te houden, kreeg ik het advies om alles wat ik nuttig vond te noteren in de app MyFitnessPal waar ik Marit ook kon toevoegen als vriend.

Iets minder sporten

Daarna had ik een gesprek met Jasper, de sportarts. Hij vroeg wat ik zoal aan sport deed en ik vertelde dat ik gemiddeld drie keer per week hardloop en twee keer naar de sportschool ga voor een high intensity les. Zoals ik al verwachtte, was dit iets te veel cardio. Het mocht wel een tandje minder.
Uit de DNA-analyse bleek ik geen significante aanleg voor kracht- of duursport te hebben. Daarnaast heb ik het geluk dat ik niet zo gevoelig ben voor peesblessures (wat verklaart dat ik al jaren redelijk blessurevrij hardloop -afkloppen!-). Ik kreeg het advies om zeker niet meer te sporten en een van de high intensity of hardloopsessies te vervangen door een krachttraining van een half uurtje. Daarnaast moest ik goed in de gaten gaan houden dat ik vanaf dat moment in ieder geval een, maar liefst twee dagen, herstel pakte.

Wikken en wegen

Toen ik thuiskwam (ik woon ruim 60 kilometer van Maarssen), genoot ik nog even van de voedselvrijheid. Zo snaaide ik tussen thuiskomst en avondeten nog een stuk chocolade (70% cacao, dat dan weer wel) en een paar handjes paprikachips. En na het eten nam ik twee bonbons bij de thee.

De dag erna begon ik met het bijhouden van wat ik zoal at en probeerde ik tegelijkertijd de voor mij goede verhoudingen aan te houden. In het begin werd ik helemaal gek van het invullen. Als ontbijt nam ik een snee ruwe bolster, een donker brood dat ik altijd bij de bakker haal. Volgens mij is het een soort volkorenbrood. Ik kon tussen een heleboel verschillende volkorenbroden kiezen op de app, maar de ruwe bolster stond er niet tussen. Ook varieerden de calorieën nogal, want het maakte uit of je een grote of kleine snee brood hebt. Dus haalde ik de keukenweegschaal erbij en woog mijn broodplak. Ruim 50 gram. Dat is bijna net zoveel als twee sneden AH volkoren brood. Omdat ik toch bezig was, woog ik meteen ook de boter en het beleg af. Enfin, ruim vijf minuten later zat ik dan achter mijn geregistreerde met kipfilet en roomboter belegde boterham. Ik zag direct al op tegen het volgende eet-/registratiemoment. Wat op zich een prima stimulans bleek te zijn om minder of in ieder geval mindful te eten.

Al de eerste dag werd mij duidelijk dat ik nog meer snaaide dan ik dacht dat ik deed. Maar omdat ik het steeds moest wegen en invullen en niet al voor het avondeten aan mijn caloriegrens wilde zitten, hield ik me in. Gelukkig stond er voor die avond een Hello Fresh-maaltijd op het menu. Want die blijken als voedingsmiddel in de app te staan, scheelt heel veel invullen.

De tweede dag ging het registreren al stukken beter. Ik begon er zelfs lol in te krijgen. Totdat ik die avond onverwacht een hapje buiten de deur at. Waar je van die mooi opgemaakte borden krijgt met een beetje mousse, een krokantje, een mooi stukje vis of vlees, een blokje vergeten groente etc. En natuurlijk een mandje brood, zoute boter, mooie olijfolie. Ik besloot om mezelf niet te kwellen met de registratie van al dit lekkers en gewoon te genieten. In de app noteerde ik: uit eten, vast bijna 1000 calorieën.

Daarna zat ik vier dagen op Kreta. Op zondag liep ik daar een halve marathon. Dat was dan ook zo ongeveer de enige echte activiteit in dat lange weekend. Ik had geen zin om alles wat ik daar at te registreren, maar ik wist wel zeker dat ik elke dag mijn voedingsrichtlijnen overtrad.

Soms even niet

Na mijn terugkomst begon ik weer vol goede moed en het lukte me redelijk om binnen de richtlijnen te blijven. Daarnaast nam ik veel rust om te herstellen van de halve marathon, iets wat ik waarschijnlijk niet had gedaan als ik niet mee zou had meegedaan met de afvalpilot.

Toen ik tijdens een lunch buitenhuis zoals zo vaak koos voor een salade geitenkaas kwam ik erachter dat dat voor mij geen goed gerecht is qua macronutriëntenverhouding. Teveel vet en te weinig koolhydraten. De keer daarna nam ik dan ook een broodje, dat pakte inderdaad beter uit toen ik aan het eind van de dag de voedingsbalans opmaakte.

De stand van zaken tot nu toe: na tien dagen (waarvan vier en een diner niet meetellen) ben ik misschien netto 1 ons afgevallen, maar dat is uiteraard te wijten aan het feit dat ik me niet elke dag gehouden heb aan mijn voedingsrichtlijnen. Volgende week vertrek ik voor tien dagen naar Namibië om te fietsen voor Orange Babies. Dat is dus ook niet echt een representatieve periode.

Ik heb me voorgenomen om me daarna vol toewijding op de registratie en voedingsrichtlijnen te storten. Volgende update eind oktober hoop ik!

 
Afvallen
  • Succesvol gewicht verliezen
  • Voedingsadvies op basis van je DNA
  • Doelgericht bewegen
  • Mindset tips: zo houd je het vol!
199, -
Afvallen met DNA.

Ontvang een advies over wat je het beste kunt eten om af te vallen en wat voor soort sport het meest aansluit bij jouw genetisch profiel.