Terug naar het overzicht
Blog - Ervaringen - Afvallen
Alice: 'Ik wil eindelijk op gewicht blijven'
Alice
Door gastblogger Alice in Ervaringen - Afvallen 2017-10-01
 

Alice wil graag meer grip krijgen op haar gewicht. Ze heeft al meerdere keren haar best gedaan om af te vallen en heeft zelfs een aantal crash diëten gevolgd, maar helaas zonder een goed en blijvend resultaat. Vandaar dat ze het tijd vond om de cirkel te doorbreken...

Cirkel doorbreken

Afvallen, crash diëten, op gewicht blijven, niet aankomen, toch weer een kilo erbij, aan de shakes, weer afvallen, geen nieuwe kilo’s aankomen, enzovoort… Het leven is als een cirkel, dat weten de Chinezen al veel langer. Maar deze cirkel van het gedoe met mijn gewicht moet eindelijk eens doorbroken worden.

Frustrerend

Een aantal jaren geleden wilde ik het roer definitief omgooien en voor een structurele aanpak gaan. Samen met een personal trainer en diëtiste ging ik dus aan de slag. Twee keer per week personal training, veel wandelingen op de loopband en urenlang denkbeeldig bergbeklimmen op de fiets in de spinningles. Met deze aanpak en inspanning ben ik bijna 20 kilo afgevallen, maar op een bepaald punt bleef het stagneren. Erg frustrerend, want ik was voor mijn gevoel nog niet klaar. Hoewel ik door al dat sporten wel een sportverslaving overhield, was het voor mij daarnaast een grote uitdaging om op gewicht te blijven. En toen hoorde ik over de pilot ‘Afvallen met DNA’ en was mijn interesse gewekt.

Afvallen met DNA... Dat klinkt alsof het vanzelf gaat, maar helaas, zo eenvoudig is het niet. Sinds eind september doe ik mee aan de pilot en zo zijn de eerste paar weken verlopen…

Verrassende uitslag

Voor de start van de pilot moest ik een buisje met spuug inleveren bij de balie van de sportschool. Een paar weken later besprak ik tijdens de intake de analyse van mijn DNA. De beste samenstelling voor mij bleek 60% koolhydraten, 20% eiwit en 20% vet te zijn. Een verrassende uitslag, want bij de meeste diëten denk je immers gelijk aan het weglaten van koolhydraten. Het dagmenu wat ik op basis van mijn DNA kreeg, was dus wel degelijk anders dan het dieetprogramma dat ik daarvoor had gevolgd. 

Doen wat ik leuk vind

Op het gebied van sport gaf mijn DNA aan dat het niet van grote invloed is of ik sport met een lage of hoge intensiteit of op het gebied van duur of kracht. Daar was ik dus heeeeel blij mee, want dat betekent dat ik kan blijven doen wat ik leuk vind. En dat is niet krachtsport of intervaltraining, maar fietsen. Fijn ook dat ik de koolhydraten niet uit mijn dieet hoef te schrappen en voldoende energie kan innemen voor de lange fietstochten. Mijn hogere doel is om 5-7 kilo af te vallen (en eraf te houden!) en volgend jaar super easy de Alpe d'Huez te fietsen.

Mooi startpunt

Met behulp van de MyFitnessPap-app ben ik nu dus dagelijks druk aan het puzzelen om de voeding binnen de juiste verhoudingen te krijgen. Een sport op zich om de juiste driehoeken te krijgen in de taartpunten van de app.  Doordeweeks prima te doen, maar tijdens borrels, etentjes, spelletjesavonden en weekendjes weg nog best lastig. Dat zijn de momenten dat de verdeling een beetje uit verhouding schiet en er extra gepuzzeld moet worden. Eigenlijk vaker dan dat ik in eerste instantie in de gaten had. Het resultaat na de eerste paar weken? Ik ben ongeveer 1,5 kilo afgevallen. Een mooi startpunt, toch?

Benieuwd naar Alice's tweede blog? Lees hem hier.

 
Afvallen
  • Succesvol gewicht verliezen
  • Voedingsadvies op basis van je DNA
  • Doelgericht bewegen
  • Mindset tips: zo houd je het vol!
199, -
Afvallen met DNA.

Ontvang een advies over wat je het beste kunt eten om af te vallen en wat voor soort sport het meest aansluit bij jouw genetisch profiel.